داشتم برای تولید ویدئوهای امنیت کامپتیا، کتابش رو مطالعه می کردم که به یه ابزار جالب برخوردم که دوست داشتم با شما هم در میان بگذارم.

اول معرفی ISE

قبل از معرفی این ابزار می خوام ویژگی های محصول ISE سیسکو رو معرفی کنم. این محصول امنیتی سیسکو این قابلیت را به شما می دهد که قبل از اتصال کاربر شبکه از هریک از روش های سیمی، بی سیم و یا ارتباط از راه دور کاملا احراز هویت می شود و با توجه به هویت شخص متصل شوند، میزان دسترسی او به شبکه تعیین و کنترل و نهایتا مانیتور می شود.

اسم ویژگی فوق AAA (Authentication, Authorization, Accounting) است.

البته این محصول ویژگی های دیگری هم دارد. از جمله اینکه می توانید کنترل کنید چنانچه سخت افزاری که کاربر از طریق آن به شبکه متصل می شود، پیش نیازهای امنیتی لازم از قبیل فایروال، آنتی ویروس به روز شده، سیستم عامل به روز شده و غیره را نداشته باشد، اجازه دسترسی به کاربر داده نشود تا زمانیکه مشکلات امنیتی فوق برطرف گردد. البته راه حل و لینکهای چگونگی رفع مشکلات امنیتی نیز در اختیار کاربر قرار داده می شود.

به این ویژگی Posture Assessment و remediation گفته می شود.

از دیگر قابلیتی که در این محصول وجود دارد، ایجاد صفحه وب برای مدیریت مهمان و ورود آنها به شبکه سازمان و همچنین تعیین دسترسی مهمان است. از طریق این صفحه، مهمان خودش می تواند برای خودش اکانت بسازد و سخت افزار خود را رجیستر کند. سپس وارد شبکه سازمان شود و از حداقل دسترسی ها مثل اینترنت برخوردار شود.

این ویژگی guest management نامیده می شود.

همچنین با این ابزار می توان به کاربران شبکه اجازه داد تا از سخت افزارهای شخصی خودشان برای اتصال به شبکه و استفاده از منابع سازمان و همچنین پیشبرد اهداف سازمان استفاده کنند بدون آنکه نگران چالش های امنیتی آن باشیم. بدین صورت که اولا نرم افزارهای لازم برای احراز هویت و همچنین کنترل سطوح امنیتی سخت افزار متصل شونده نصب می شود. سپس کاربر می تواند با سخت افزار شخصی خود با انجام مکانیزم احراز هویت و همچنین بعد از کنترل های امنیتی وارد شبکه سازمان شود. بعد از این هم امکان ایجاد دو محیط ایزوله برای داده های سازمان و داده های شخصی کاربر وجود دارد و می توان داده های سازمان را کاملا به صورت رمز شده ذخیره نمود و البته قابلیت های دیگری که سازمان را از نگرانی خارج می کند و بنابراین به کاربر اجازه می دهد تا از دستگاه شخصی خود برای پیشبرد اهداف سازمانی بهره مند شود.

به این قابلیت BYOD که مخفف Bring Your own Device است، گفته می شود.

البته محصول امنیتی فوق ، قابلیت های دیگری چون موارد زیر را دارد که در این مقاله به جزئیات آن و کاربرد آنها نمی پردازم.

Profiling

Mac based Authentication

Web based Authentication

نکته قابل توجه برای من اینجاست که در حین خواندن کتاب امنیت کامپتیا، متوجه شدم ابزار اپن سورس و رایگان زیر وجود دارد که تقریبا همه قابلیت های فوق را دارد.

ابزاری به نام PacketFence با قابلیت های زیر:

PacketFence is a fully supported, trusted, Free and Open Source network access control (NAC) solution. Boasting an impressive feature set including a captive-portal for registration and remediation, centralized wired and wireless management, powerful BYOD management options, 802.1X support, layer-2 isolation of problematic devices; PacketFence can be used to effectively secure networks small to very large heterogeneous networks.

Released under the GPL, PacketFence is built using trusted open source components that allows it to offer an impressive amount of features.

  • BYOD - Let people bring their own devices
  • Role-based access control
  • Eliminate malware
  • WiFi offload / hotspot
  • Provide guest access
  • Perform compliance checks
  • Simplify network management

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید