مروری بر ISIS

پروتکل ISIS همانند پروتکل OSPF از مجموعه پروتکل های Link State محسوب می شود و بنابراین قوانین حاکم بر آن همان قوانین Link State است. بدین معنی که هر روتر اطلاعات لینک ها و روترهای متصل به خود را در شبکه منتقل می کند و بنابراین در هر روتر اطلاعات توپولوژی شبکه وجود خواهد داشت.

چینش Area در ISIS

چینش Area در OSPF با IS-IS شباهت ها و تفاوت هایی دارد. هر دو از یک ساختار سلسه مراتبی تبعیت می کنند. در OSPF هر Area نرمال به backbone Area متصل می شود و Area های نرمال از طریق backbone Area با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

ویژگی های ISIS

پروتکل ISIS بدلیل Link State بودن تقریبا همه ویژگی های پروتکل OSPF را داراست. این دو پروتکل تقریبا در یک زمان توسعه داده شده اند. پروتکل ISIS توسط کمپاتی DEC توسعه داده شد و بعدا توسط ISO در سال 1992 استاندارد شده است. تقریبا در همان زمان نیز IETF در حال توسعه پروتکل دیگری به نام OSPF بود.

مسیریابی Level-1 و Level-2 در ISIS

همانطور که در بخش قبل گفته شد در ISIS سه نوع روتر L1، L2 و L1/L2 وجود دارند. روترهای L1 صرفا از توپولوژی داخلی Area آگاه هستند و هیچ شناختی نسبت به توپولوژی خارج از Area ندارند. اما روترهای L2 از توپولوژی کامل شبکه آگاه هستند و قادر هستند تا مسیریابی ما بین Area ها را انجام دهند.

سیستم آدرس دهی NSAP

همانطور که قبلا نیز گفته شد علی رغم اینکه ما از ISIS صرفا برای مسیریابی ترافیک IP استفاده می کنیم اما روترهای ISIS حتما باید با آدرس با فرمت CLNS آدرس دهی شوند. پروتکل ISIS در ابتدا برای شبکه های CLNS طراحی شده است که البته امروزه وجود خارجی ندارد.

پیکربندی مقدماتی پروتکل ISIS

بعد از آشنایی با مفاهیم اولیه پروتکل ISIS و با فرض آنکه قبلا با مفاهیم و پیاده سازی پروتکل OSPF آشنا هستید، حالا نوبت آن رسیده است که تا روی یک توپولوژی ساده، ISIS را پیاده سازی کنیم و کمی با شیوه پیاده سازی اولیه آن آشنا شویم

تشکیل همسایگی در ISIS

پروتکل ISIS نیز همانند اکثر پروتکل های مسیریابی قبل از انتقال اطلاعات همسایه های خود را شناسایی می کند. هدف از تشکیل همسایگی نیز همانند دیگر پروتکل های مسیریابی اولا اطمینان از انطباق داشتن و یا یکسان بودن پارامترهای همسایگی ما بین روترهای همسایه است.

انتقال اطلاعات دیتابیس در ISIS

در پروتکل ISIS نیز همانند دیگر پروتکل های مسیریابی بعد از آنکه همسایگی بین روترها تشکیل می شود، انتقال اطلاعات بین روترهای همسایه آغاز می شود. پروتکل ISIS مستقل از پروتکل OSPF طراحی و پیاده سازی شده است اما مقایسه بین آنها می تواند در درک بهتر پروتکل به ما کمک کند

انتقال دیتابیس در شبکه های Broadcast

برای درک بهتر مفهوم انتقال دیتابیس در شبکه های Broadcast در شبکه های ISIS ابتدا آن را با OSPF مقایسه می کنیم. اگر به خاطر داشته باشید در OSPF روتری به نام DR وجود دارد که انتقال اطلاعات توپولوژی شبکه broadcast از طریق این روتر انجام می شود.

انتقال دیتابیس در شبکه های NBMA

در پروتکل ISIS فقط دو نوع شبکه point-to-point و broadcast وجود دارد و برخلاف OSPF انواع دیگر شبکه مانند non-broadcast و point-to-multipoint در ISIS وجود ندارد. همانطور که می دانید نوع بسته Hello ارسالی در شبکه point-to-point با broadcast متفاوت است.

ساختن جدول مسیریابی و تنظیم متریک در ISIS

بعد از تشکیل همسایگی و انتقال دیتابیس که در بخش های قبلی به آنها پرداختیم، حال نوبت به آن رسیده است تا روتر ها به تا توجه به جدول دیتابیس و الگوریتم SPF بهترین مسیر به هر مقصد را شناسایی کرده و جدول مسیریابی را ایجاد نمایند. 

همگرایی پروتکل ISIS

ایجاد همسایگی، انتقال دیتابیس و ایجاد جدول مسیریابی به ترتیب مراحلی بودند که در پروتکل ISIS تا ایجاد کامل مسیرهای شبکه سپری شده اند. این مراحل ته تنها در ISIS بلکه در اکثر پروتکل های مسیریابی به شکل مشابه وجود دارند.

احراز هویت در ISIS

احراز هویت در ISIS با دیگر پروتکل های مسیریابی کمی متفاوت و کمی هم عجیب است. در ISIS دو نوع احراز هویت وجود دارد. احراز هویت روی بسته Hello و احراز هویت روی دیگر بسته های ISIS مانند LSP، CSNP و PSNP از همدیگر متفاوت هستند. احراز هویت روی بسته Hello در سطح لینک انجام می گیرد.

ارسال Default در ISIS

به دو شیوه در پروتکل ISIS می توان مسیر default ارسال نمود

مفهوم Route-Leaking در ISIS

بر هیچ کس پوشیده نیست که که عملکرد پیش فرض پروتکل ISIS شبیه پروتکل OSPF در حالت totally stubby area است. بدین معنی که هیچ آدرس و یا Prefix ای از L2 به L1 ارسال نمی گردد بلکه روتر و یا روترهای L1/L2 بیت ATT را ست می کنند و همه روترهای L1 مسیر default به نزدیکترین روتر L1/L2 در جدول مسیریابی اضافه می کنند.

پروتکل ISIS در شبکه های IPV6

پروتکل ISIS از آن دسته پروتکل هایی محسوب می شود که در ذات خود قابل توسعه است و قابلیت انتقال انواع آدرس ها را دارد. این بدان دلیل است که این پروتکل مبتنی بر TLV است. بدین معنی است که برای اضافه کردن فیلد جدید کافی است تا TLV جدیدی به آن اضافه کنیم که در آن نوع، طول و مقدار فیلد مشخص می گردد

مفهوم Multiple Topology Mode در ISIS

در شبکه های امروزی انواع سرویس ها به صورت همزمان ارائه می گردد. به عنوان مثال سرویس های IPV4، IPV6 و Multicast در یک شبکه به صورت همزمان ارائه می گردد. در عین حال ممکن است توپولوژی هر یک از سرویس ها با دیگری متفاوت باشد. به عنوان مثال وقتی که بخشی از روترهای شبکه IPV6 را پشتیبانی نمی کنند