آدرس دهی IPv6

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، آدرس های IPV4 بدلیل 32 بیتی بودن آن از محدودیت تعداد آدرس رنج می برند. و بنابراین برای رفع مشکل موقتا از شیوه NAT و به عنوان راه حل دائمی از آدرس دهی IPV6 استفاده می شود. آدرس های IPV6، 128 بیتی هستند و بنابراین محدوده بسیار بسیار گسترده تری را نسبت به IPV4 پوشش می دهند

پروتکل Neighbor Discovery در IPV6 و کاربردهای آن

در شبکه های IP، اسامی تعدادی از پروتکل ها به مراتب به گوش می رسد. پروتکل هایی مانند DHCP، ICMP، ARP و DNS از جمله این پروتکل ها هستند که هر کدام به شیوه ای متفاوت در IPV4 پیاده سازی شده اند. در شبکه IPV6 بخش زیادی از این پروتکل ها تحت مکانیزم یک پروتکل مشخصی به نام Neighbor Discovery و یا NDP پیاده سازی می شوند.

مقایسه هدر IPV6 با هدر IPV4

در ابتدا با توجه به شکل زیر مروری سریع به هدر IPV4 می اندازیم و سپس هدر IPV6 و تفاوت آن با IPV4 را بررسی خواهیم کرد. می خواهیم ببینیم چه ویژگی های جدیدی در هدر IPV6 اضافه شده است.

روش های مهاجرت از IPV4 به IPV6

همانطور که می دانیم آدرس های IPV4 رو به اتمام هستند و به زودی همه سازمان ها و سرویس دهنده های اینترنتی مجبور خواهند بود تا آدرس دهی IPV6 را جایگزین IPV4 نمایند. بدیهی است که انتقال از IPV4 به IPV6 به مرور و با برنامه ریزی انجام خواهد شد. باید توجه کنیم این انتقال و یا مهاجرت صرفا به شبکه محدود نمی شود

روش Dual Stack در مهاجرت به IPV6

هدف از dual stack آدرس دهی همزمان IPV4 و IPV6 روی اینترفیس های شبکه است. dual stack در بازه زمانی مهاجرت از IPV4 به IPV6 بسیار  کارآمد است اگر چه معمولا به تنهایی استفاده نمی شود و همراه با راه حل های دیگر همچون tunneling مورد استفاده قرار می گیرد..

روش های Tunenling در مهاجرت به IPV6

روش های Tunneling یکی از مهمترین ابزارهایی است که در بازه زمانی مهاجرت از IPV4 به IPV6 مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از Tunneling سوار کردن ترافیک IPV6 روی بستر ارتباطی IPV4 است. به عبارت دیگر با ابزار Tunneling امکان ارسال ترافیک IPV6 روی بستری که صرفا IPV4 را می شناسد، امکان پذیر می شود.

روش Automatic 6to4 Tunnel در مهاجرت به IPV6

این روش بهترین روش Tunneling در زمان مهاجرت از IPV4 به IPV6 است. به این دلیل که هم Point-to-Multipoint است بدین معنی که با ایجاد صرفا یک Tunnel در هر سایت ارتباط بین همه سایت ها به صورت Full-Mesh امکان پذیر می شود و هم اینکه این روش ابزاری برای ایجاد ارتباط سازمان با اینترنت IPV6 را روی بستر IPV4 فراهم می کند.

کاربرد 6to4 Tunnel در اتصال به اینترنت IPV6

همانطور که قبلا گفته شد روش 6to4 Tunnel به این دلیل که قابلیت اتصال به اینترنت IPV6 را برای سازمانها فراهم می کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر سازمانی که صرفا اتصال اینترنتی IPV4 در اختیار دارد، می تواند از این روش برای اتصال به اینترنت IPV6 بهره مند شود.

روش ISATAP در مهاجرت به IPV6

روش ISATAP مخفف Intra-Site Automatic Tunnel Addressing Protocol یکی دیگر از روش های ایجاد ارتباط IPV6 روی بستر IPV4 است. همانطور که از نام این روش پیداست هدف اصلی این روش ایجاد ارتباط IPV6 بین کامپیوترهای سازمان هایی است که هنوز بستر IPV6 آنها آماده نشده است.

روش های Translation در مهاجرت به IPV6

سومین روش در مهاجرت از IPv4 به IPV6 روش های Translation نام دارند که اتفاقا مهمترین ابزار مهاجرت از IPv4 به IPV6 نیز محسوب می شود زیرا هم اسباب مهاجرت بدون دغدغه و به مرور را فراهم می کند. به این دلیل که هم دسترسی کاربران IPV6 را به سرویس های اینترنتی IPV4 فراهم می کند

روش NAT-PT در مهاجرت به IPV6

تکنولوژی NAT-PT امکان ارتباط نودهایی که صرفا IPV4 هستند را با نودهای صرفا IPV6 برقرار می کند. در این تکنولوژی وجود حداقل یک IPV6 Prefix با prefix length برابر با /96 ضروری است و تمام ترافیک های به مقصد این prefix به سمت روتر NAT-PT مسیریابی می شوند.

روش NAT64 در مهاجرت به IPV6

همانطور که قبلا گفته شد ویژگی Translation یکی از نیازهای اساسی مهاجرت از IPV4 به IPV6 است. هر روز که می گذرد به تعداد کاربران اینترنتی IPV6 افزوده می شود. از طرفی آدرس های IPV4 نیز به اتمام رسیده است و بنابراین بر تعداد سرویس های IPV4 نه تنها افزوده نخواهد شد بلکه روز به روز نیز کاهش پیدا می کند.